Waarschijnlijk hebben jullie al een school gekozen en staat jullie peuter ingeschreven. Tijd voor de voorbereiding naar de eerste schooldag toe.
Voorbereiding op school
Startgesprek
Als het niet gebruikelijk is bij de school van jullie keuze om een startgesprek te hebben voordat je peuter start, vraag er dan een aan. Wacht niet tot je peuter daadwerkelijk begonnen is. Je hebt namelijk informatie te delen met de leerkracht(en) die vanaf dag 1, sterker nog, vanaf de eerste kennismaking, belangrijk is om te weten.
Er zijn leerkrachten die de voorkeur geven aan het zelf leren kennen van het kind in de groep. Voor veel kinderen is dit prima. Maar voor een kind met een ontwikkelingsvoorsprong niet.
Benoem wat jullie zien bij jullie peuter. Je kunt thuis vast van bepaald gedrag of bepaalde vaardigheden filmpjes maken. Door de video’s te laten zien aan de leerkracht(en) kunnen zij een goed beeld vormen deze specifieke vaardigheden van jullie kind. Bijvoorbeeld; maakt jullie peuter thuis puzzels van 100 stukjes; maak er een filmpje van, dat laat zien hoe het kind het aanpakt.
Deel ook met de leerkrachten hoe ze kunnen zien als het niet goed gaat met je kind. Trekt hij/zij zich terug of komt hij/zij juist meer naar de voorgrond? En hoe kun je dat zien, wat doet je kind dan? Probeer het zo specifiek mogelijk te benoemen.
Verslag KDV/PSZ/peergroep/andere begeleiding
Als jullie peuter op een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal heeft gezeten, hebben ze daar vaak de ontwikkeling gevolgd. En is een verslag of rapport dat je mee kunt nemen naar school. Zeker als jullie peuter op het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal goed gezien werd door de pedagogisch medewerkers, kan zo een verslag van grote meerwaarde zijn.
Sommige peuters krijgen andere begeleiding of bezoeken een peergroep. Vaak kunnen zij een verslag over je peuter meegeven. In het startgesprek kun je dit verslag samen met de leerkracht(en) doornemen.
Soms is het ook mogelijk om een warme overdracht te doen. Dat houdt in dat iemand vanuit de begeleiding of de peergroep mee gaat naar school en samen met jullie als ouders jullie peuter bespreekt.
Het lijkt misschien een flinke voorbereiding. Echter, de eerste periode voor een kind met een ontwikkelingsvoorsprong in een klas is cruciaal. Deze periode, vaak wordt de eerste 6 weken benoemd, zetten voor het kind de toon. Voelt het zich veilig genoeg om zich te laten zien? Wordt het gezien voor zijn gevoel? Of gaat het zich aanpassen aan het ontwikkelniveau van de klasgenoten en ontstaat er gedrag (thuis of op school) waaraan je kunt zien dat het niet goed gaat?
Persoonlijk ben ik van mening dat deze periode veel korter is; de eerste en tweede week leggen de basis. Is het daarna verloren? Nee, als je in gesprek blijft met de leerkracht en je kind kan er zeker nog bijgestuurd worden!
Ook denk ik dat deze periode elke keer terugkomt als een kind met een nieuwe leerkracht start. Het is afhankelijk van het schoolsysteem en eventuele tussentijdse wisselingen.
De leerkracht is een belangrijk persoon in het leven van een kind met ontwikkelingsvoorsprong. Allereerst is de leerkracht verantwoordelijk voor het pedagogisch klimaat in de klas. Daarnaast is het voor een kind met een ontwikkelingsvoorsprong heel belangrijk dat de leerkracht een ‘understanding’ heeft met hem/haar; dat het kind gezien wordt en dat ook zo voelt.
Jullie kennen je kind al 4 of 5 jaar, afhankelijk van hoe oud het start. Het helpt de leerkracht en het geeft je kind de beste kansen, als je zorgt voor goede informatievoorziening.
Voorbereiding van je peuter
Schoolspullen
Zoek samen de schoolspullen uit. Betrek je peuter hierin. Het geeft meteen de kans om te vertellen wanneer je deze spullen gebruikt op school en zo kun je ook doornemen hoe een schooldag er ongeveer uitziet.
Als het een nieuwe plek is voor je peuter, ga er eens langs. Speel even op het schoolplein, bekijk waar je naar binnen gaat en misschien kunnen jullie samen zelfs door het raam al even de klas in spieken.
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zijn vaak hoofdige kinderen. Ze hebben al nagedacht over school en hoe het daar gaat zijn. Soms zelfs zonder dat ze daar woorden aan (kunnen) geven. Dit overdenken kan ook leiden tot angsten. Je kind heeft er baat bij om te weten wat er op hem af komt en om alle ruimte te krijgen vragen te stellen over het onderwerp. Door dingen samen op te pakken en er langs te gaan creëer je gelegenheid voor dit soort vragen.
Samen boeken lezen
Lees en bekijk samen boeken over kinderen die naar school gaan. In de bibliotheek zijn meerdere fijne titels te vinden. Een paar tips
Het kleurenmonster gaat naar school
Geschreven en geïllustreerd door Anna Llenas
School, wat is dat voor iets? Het kleurenmonster is een beetje zenuwachtig. Hij gaat vandaag voor het eerst naar school en hij heeft geen idee wat dat inhoudt. Wees maar niet bang, monster! Er wachten daar nieuwe avonturen op je, en je zult veel nieuwe vrienden maken.
In dit boek over ons favoriete monster komen opnieuw alle emoties aan bod. Samen met het kleurenmonster beleef je de eerste schooldag en wordt de routine besproken. Het boek geeft een duidelijke uitleg over wat school precies inhoudt vertaald naar een humoristisch verhaal waardoor de spanning wordt weggenomen bij iedere startende kleuter.
Anna in de klas
Geschreven door Kathleen Amant
Anna is op school vandaag. Als de bel gaat, mag ze naar binnen. In de gang doet ze haar jas uit, daarna loopt ze de klas in. Juf Sara leest een leuk verhaal voor. En Anna maakt een mooi schilderij. Ze speelt ook met een pop. De dag is veel te snel om … Een herkenbaar verhaal over een dag vol schoolpret. Voor peuters vanaf 30 maanden, met de wereld rondom het kind als thema.
Naar school | Willewete
Jozua Douglas & Juf Maike, met illustraties van Hiky Helmantel
Willewete … dat zijn informatieve prentenboeken die een antwoord geven op de vragen van jonge kinderen. Sommige onderwerpen staan dicht bij hen, andere een beetje verder. Ze gaan over de wereld en de natuur om ons heen, over het leven in het verleden en het leven nu. Op een speelse en spitsvondige manier vertellen deze boeken wat kinderen graag willen weten.
Ga jij al naar school? Wil je wel eens weten wat je er allemaal doet? Hoeveel kinderen zitten er in een klas? Mogen je huisdieren ook mee? Wat doet een juf of meester? En wat leer je er allemaal? Deze en vele andere vragen worden in dit boek beantwoord. Met een leuke strip, een liedje, een knutselpagina, een uitklappagina en een miniquiz leer je alles over school!
Hoi, naar school!
Vivian den Hollander en Dagmar Stam (illustraties)
Voor het eerst naar school met Lisa en Jimmy! Lisa is vier jaar geworden en gaat voor het eerst naar school! Ze vindt het heel spannend, maar gelukkig komt ze Jimmy tegen. Hij heeft bij Lisa op de peuterspeelzaal gezeten en helpt haar goed. Het duurt niet lang of Lisa weet alles over de huishoek, de liedjes en het pauzehapje. En buiten met de stuurkar spelen is helemaal leuk! Deze herziene editie past perfect bij het onderwijs anno 2018! Met hartverwarmende nieuwe illustraties van Dagmar Stam.